Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης "Διοίκηση Εκπαίδευσης". Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας. Σχολή Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης Επιχειρήσεων. Πανεπιστήμιο Πατρών. (Το πρόγραμμα θα λειτουργήσει από το Ακαδημαϊκό έτος 2020-2021).

Περιγραφή

Σκοπός του προγράμματος είναι μέσα από την σύνθεση των πεδίων της Διοίκησης και Εκπαίδευσης να προσφέρει την απαραίτητη εξειδικευμένη γνώση και τις ικανότητες στους συμμετέχοντες ώστε να συμβάλουν αποτελεσματικά στην αναμόρφωση και ανάπτυξη της εκπαίδευσης ανταποκρινόμενοι στις απαιτήσεις της δια βίου μάθησης παρέχοντάς τους μια σύγχρονη οπτική για τον προγραμματισμό, οργάνωση, διεύθυνση, τεχνικές ελέγχου και αξιολόγησης στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Παράλληλα προς την ερευνητική του αποστολή το Μ.Π.Σ. αποβλέπει: α) στην προαγωγή της γνώσης και της ανάπτυξης της έρευνας σε συναφείς επιστημονικές περιοχές στον τομέα της διοίκησης και οργάνωσης εκπαιδευτικών μονάδων και β) στην κατάρτιση εκπαιδευτικών και στελεχών της Εκπαίδευσης αλλά και ειδικών για την ανάπτυξη και διαχείριση ανθρωπίνων και υλικών πόρων στο πλαίσιο της εφαρμοζόμενης πολιτικής. Οι απόφοιτοι αξιοποιούνται σε διάφορα επαγγελματικά επίπεδα και ερευνητικά πεδία που συνδέονται με τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς και με τις δομές διοίκησης της εκπαίδευσης. Αναλυτικότερα, μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων ο απόφοιτος αναμένεται να είναι σε θέση να:
‑Αναφέρει τις αρχές του σύγχρονου εκπαιδευτικού μάνατζμεντ ‑Κατανοεί τις έννοιες του προγραμματισμού, οργάνωσης, ηγεσίας και ελέγχου ‑Να εφαρμόζει τις παραπάνω αρχές στο χώρο της εκπαίδευσης. Να κατανοεί την επίδραση των ιδιαιτεροτήτων των εκπαιδευτικών οργανισμών στις διοικητικές διαδικασίες τους (ηγεσία, παρώθηση, διαμόρφωση εκπαιδευτικής πολιτικής, λήψη αποφάσεων, επικοινωνία, αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα της εκπαίδευσης, διαχείριση/ αξιοποίηση οικονομικών πόρων και χρόνου). ‑Να αναλύει τις διαδικασίες και τα βήματα των διαδικασιών του μάνατζμεντ στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. ‑Να διαθέτει κριτική αναλυτική σκέψη και να αξιολογεί την έννοια του ορθολογικού σχεδιασμού μιας εκπαιδευτικής πολιτικής στο πλαίσιο του ρόλου του εκπαιδευτικού συστήματος ως ουσιώδους στοιχείου του ευρύτερου κοινωνικού συστήματος και του δυναμικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο λειτουργεί ένας εκπαιδευτικός οργανισμός και το εκπαιδευτικό σύστημα γενικότερα. ‑Να συνθέτει στρατηγικές και επιχειρησιακά σχέδια για ανάπτυξη και εξ ορθολογισμό του εκπαιδευτικού συστήματος ως ουσιώδους στοιχείου του ευρύτερου κοινωνικού συστήματος και του δυναμικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο λειτουργεί ένας εκπαιδευτικός οργανισμός και το εκπαιδευτικό σύστημα γενικότερα. ‑Συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του για να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν μια ολοκληρωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη αναφορά σε μια μελέτη περίπτωσης στο χώρο εργασίας τους που περιλαμβάνει την ανάπτυξη επιχειρησιακών υποδειγμάτων ικανών για σύγκριση και αξιολόγηση αποτελεσμάτων, διατύπωση αξιολογικών κρίσεων, συμπερασμάτων και τέλος την σύνθεση - καθορισμό προτάσεων. ‑Κατανοεί τον σκοπό και τους στόχους της εκπαιδευτικής έρευνας. ‑Θέτει σαφή ερευνητικά ερωτήματα-υποθέσεις. ‑Αναγνωρίζει τις κύριες ερευνητικές στρατηγικές και να επιλέγει μεταξύ αυτών ώστε πετύχει ένα συνεκτικό ερευνητικό σχεδιασμό. ‑Αναγνωρίζει τους διαφορετικούς τύπους δεδομένων και να αντιλαμβάνεται τις επιπτώσεις του τύπου των δεδομένων όσον αφορά την επιλογή μεθόδων ανάλυσης. ‑Κατανοεί την μεθοδολογία και τον τρόπο συλλογής δεδομένων. ‑Κατασκευάζει και να χρησιμοποιεί ερωτηματολόγια. ‑Διασφαλίζει την εγκυρότητα και αξιοπιστία. ‑Αντιλαμβάνεται τα ζητήματα δεοντολογίας σε κάθε στάδιο της έρευνας και να γνωρίζει τις προσεγγίσεις που θα τον βοηθήσουν να τα αντιμετωπίσει. ‑Γράφει και να παρουσιάζει μια ερευνητική πρόταση. ‑Περιγράφει τον ορισμό της Διοίκησης Προσωπικού και της Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού. ‑Εντοπίζει τη σπουδαιότητα του Ανθρώπινου Παράγοντα ως στοιχείο του οργανισμού. ‑Εξετάζει τον ρόλο του Ανθρώπινου Παράγοντα σε μια οργάνωση. ‑Χειρίζεται το Ανθρώπινο Δυναμικό για την ενίσχυση των αποτελεσμάτων. ‑Τεκμηριώνει τις αρμοδιότητες της Δ.Α.Π. ‑Διαχειρίζεται τις συγκρούσεις στον εργασιακό χώρο, την επικοινωνία και την αξιολόγηση του Ανθρώπινου Δυναμικού. ‑Γνωρίζει τις μεθόδους και τις τεχνικές εκπαίδευσης των ενηλίκων. ‑Σχεδιάζει εκπαιδευτικούς στόχους. ‑Αξιολογεί εκπαιδευτικά προγράμματα ‑κατανοήσει τις παιδαγωγικές αρχές και τις θεωρίες μάθησης που διέπουν το σχεδιασμό των εκπαιδευτικών πληροφορικών συστημάτων και λογισμικών ‑διακρίνει τις κατηγορίες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Πληροφοριακών Συστημάτων Διοίκησης. ‑εφαρμόζει και να αντιμετωπίζει προβλήματα με χρήση λογισμικού λήψης αποφάσεων ‑συνειδητοποιήσει την επίδραση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Πράξη και στη Διοίκηση της Εκπαίδευσης ‑εξηγεί και να αναλύει τις εργασίες που γίνονται στον κύκλο ζωής ενός Πληροφοριακού Συστήματος ‑συγκρίνει τα διάφορα μοντέλα (system models) που χρησιμοποιούνται κατά την ανάπτυξη ενός πληροφοριακού συστήματος ‑αναλύει λειτουργικές και μη-λειτουργικές απαιτήσεις ενός Πληροφοριακού Συστήματος ‑κατασκευάζει και να αναλύει Διαγράμματα Ροής δεδομένων (Data-Flow Diagram) ενός Πληροφοριακού Συστήματος ‑κατασκευάζει και να αναλύει Διαγράμματα Περιπτώσεων Χρήσης (Use Case Diagram) ενός Πληροφοριακού Συστήματος ‑κατασκευάζει και να αναλύει Διαγράμματα Κλάσεων (Class Diagram) ενός Πληροφοριακού Συστήματος ‑κατασκευάζει και να αναλύει Διαγράμματα Ακολουθίας (Sequence Diagram) ενός Πληροφοριακού Συστήματος ‑κατασκευάζει και να αναλύει Διαγράμματα Δραστηριοτήτων (Activity Diagram) ενός Πληροφοριακού Συστήματος ‑διακρίνει τους διάφορους τύπους και κατηγορίες εκπαιδευτικού υλικού ‑αναπτύσσει διαδραστικές εκπαιδευτικές εφαρμογές με τη χρήση δυναμικού οπτικού προγραμματισμού ‑εξηγεί και να αναλύει τις εργασίες που γίνονται σε κάθε φάση στις παρουσιαζόμενες μεθοδολογίες ανάπτυξης εκπαιδευτικού υλικού ‑γνωρίζει τις δυνατότητες συνεργατικών διαδικτυακών περιβαλλόντων εκπαίδευσης ‑υλοποιεί εφαρμογές εκμεταλλευόμενοι τις δυνατότητες συνεργατικών διαδικτυακών εργαλείων και περιβαλλόντων στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας ‑συμμετέχει ενεργά σε ομάδες εργασίας και να διαχειρίζονται προβλήματα που προκύπτουν κατά την υλοποίηση εφαρμογών των παραπάνω αναφερόμενων αντικειμένων που αφορούν εφαρμογές των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Πράξη και στη Διοίκηση της Εκπαίδευσης ‑γνωρίζει τι είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός και προγραμματισμός, η στρατηγική σκέψη και ο έλεγχος ‑κατανοεί τη σημασία, όσο και τη δυσκολία, της επικοινωνίας στον στρατηγικό σχεδιασμό ‑κατανοεί μεθόδους βελτίωσης της αποτελεσματικότητας στη λήψη τόσο ατομικών όσο και ομαδικών στρατηγικών αποφάσεων ‑διαμορφώνει, να εφαρμόζει και να υλοποιεί στρατηγικά σχέδια και προγράμματα σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς ‑γνωρίζει παράγοντες προσδιορισμού της οργανωσιακής κουλτούρας και του κλίματος ‑κατανοεί υποδείγματα οργανωσιακής αλλαγής ‑εφαρμόζει υποδείγματα κατάρτισης επιχειρησιακών σχεδίων για εκπαιδευτικούς οργανισμούς ‑αναλύει συστήματα ολικής ποιότητας και διαχείρισης ποιότητας στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς ‑αξιολογεί συγκριτικά εκπαιδευτικές μονάδες (benchmarking) ‑διακρίνει τις πηγές του δικαίου (νόμοι, διεθνές δίκαιο, διατάγματα, κανονιστικές πράξεις) και την τυπική ισχύ των επιμέρους νομικών ρυθμίσεων και την ιεράρχησή τους. ‑Εφαρμόζει τους ενδεδειγμένους κανόνες για την έκδοση νόμιμων διοικητικών πράξεων και την επιτυχημένη και απαλλαγμένη από νομικά ελαττώματα- άσκηση διοίκησης. Προς την ίδια κατεύθυνση εφαρμόζουν τους ενδεδειγμένους κανόνες νόμιμης συγκρότησης και λειτουργίας των συλλογικών οργάνων, με σκοπό την έγκυρη λήψη αποφάσεων σε όλους τους τομείς της δημόσιας διοίκησης και ειδικότερα στον χώρο της διοίκησης της εκπαίδευσης. ‑Εφαρμόζει το εξειδικευμένο πλαίσιο λειτουργίας των δομών διοίκησης εκπαίδευσης, τις διεθνείς καλές πρακτικές για την ορθή διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού. ‑Αξιολογεί τις περιπτώσεις των κρίσεων και των συγκρούσεων στη σχολική κοινότητα και εφαρμόζουν τρόπους πρόληψης και διαχείρισης τους μέσα στο πλαίσιο των εσωτερικών κανονισμών. ‑Αντιλαμβάνεται τη νομική θέση των δημόσιων εκπαιδευτικών, η οποία παρουσιάζει αρκετές αποκλίσεις από τη συνήθη νομική θέση των δημοσίων υπαλλήλων και χρήζει ειδικής κατανόησης, ως προς την υπηρεσιακή τους κατάσταση και την ευθύνη (ιδίως πειθαρχική) που υπέχουν σε περίπτωση παραβίασης των καθηκόντων και υποχρεώσεών τους. Αξιολογούν τα πραγματικά δεδομένα και εφαρμόζουν τις θεσμικές διαδικασίες κατά την άσκηση της πειθαρχικής εξουσίας. ‑Κατανοεί το πλαίσιο αρμοδιοτήτων, τα επίπεδα διοίκησης και τα καθήκοντα των στελεχών της εκπαίδευσης, τον τρόπο επιλογής τους στις θέσεις ευθύνης , καθώς και τους ρόλους και τις σχέσεις μεταξύ των. Αντιλαμβάνονται το ρόλο της ηγεσίας στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό ,στην αξιολόγηση και στα μαθησιακά αποτελέσματα. ‑Γνωρίζει και εφαρμόζει τους ενδεδειγμένους κανόνες σε περίπτωση άσκησης διοίκησης στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, η οποία αποτελεί παράλληλο πυλώνα εκπαίδευσης, διέπεται κατά μεγάλο μέρος από τους κανόνες της δημόσιας εκπαίδευσης, αλλά παρουσιάζει και αποκλίσεις από αυτήν τόσο ως προς την οργάνωση της εκπαιδευτικής λειτουργίας όσο και ως προς του καθεστώς απασχόλησης των ιδιωτικών εκπαιδευτικών. ‑Κατανοεί την αναγκαιότητα και το πλαίσιο παροχής εκπαίδευσης σε ομάδες μαθητικού πληθυσμού με διαφορετικά θρησκευτικά, γλωσσικά χαρακτηριστικά ,ιδιαίτερα προβλήματα ή εκπαιδευτικά ενδιαφέροντα. ‑Κατανοεί τις θεωρήσεις για την εκπαίδευση ενηλίκων και της δια βίου μάθησης, όπως επίσης την αναγκαιότητα των επιμορφωτικών προγραμμάτων και της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών στο πλαίσιο του εθνικού και διεθνούς μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος. ‑-Γνωρίζει το νομικό πλαίσιο λειτουργίας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έγκυρης λήψης αποφάσεων κατά τη διοίκηση τριτοβάθμιων ιδρυμάτων. ‑αξιολογεί τα πραγματικά και νομικά δεδομένα, συνθέτει τις διαφορετικές απόψεις και διαχειρίζεται οποιοδήποτε νομικό ή πραγματικό θέμα από οποιαδήποτε θέση ευθύνης τυχόν βρεθεί στην εκπαίδευση. ‑Αναγνωρίζει και ομαδοποιεί τα στατιστικά δεδομένα σε κατάλληλες στατιστικές μεταβλητές ‑Περιγράφει, απεικονίζει τα δεδομένα κατασκευάζοντας στατιστικούς πίνακες & διαγράμματα, υπολογίζοντας μέτρα θέσεως και διασποράς και ερμηνεύοντας τα αποτελέσματα (υπολογισμοί κυρίως με χρήση στατιστικού πακέτου τύπου SPSS) ‑Εφαρμόζει τις βασικές τεχνικές της εκτιμητικής με έμφαση στον υπολογισμό διαστημάτων εμπιστοσύνης και αναλύει τις διαγραφόμενες τάσεις και διαφοροποιήσεις. ‑Πραγματοποιεί και αξιολογεί στατιστικούς ελέγχους μέσων τιμών και ποσοστών για ένα και δύο δείγματα ταξινομώντας και ερμηνεύοντας τα αποτελέσματα (η πραγματοποίηση γίνεται κυρίως με χρήση στατιστικού πακέτου SPSS) ‑Συνθέτει στατιστικούς ελέγχους ερμηνεύοντας τα αποτελέσματα (η πραγματοποίηση γίνεται κυρίως με χρήση στατιστικού πακέτου τύπου SPSS) αξιολογώντας την σημαντικότητα των διαγραφόμενων τάσεων και να αξιολογεί – κρίνει το επίπεδο σημαντικότητας ή ρίσκου του εκάστοτε προβλεπόμενου σεναρίου ή επιλογής. ‑Συνθέτει δειγματοληπτικές έρευνες και συνοψίζει – ερμηνεύει τις διαγραφόμενες στατιστικές διαφοροποιήσεις, τάσεις, προβλέψεις ή σχεσιακές καταστάσεις μεταξύ αιτίου και αιτιατού. ‑Συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του για να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν μια ολοκληρωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη αναφορά σε μια μελέτη περίπτωσης που περιλαμβάνει την ανάπτυξη κατάλληλου ερωτηματολογίου για πρωτογενή έρευνα, την ορθή δειγματοληπτική μεθοδολογία, την στατιστική ανάλυση και επεξεργασία δεδομένων, μέτρηση δεικτών, ανάπτυξη στατιστικών υποδειγμάτων ικανών για σύγκριση και αξιολόγηση αποτελεσμάτων, διατύπωση αξιολογικών κρίσεων, συμπερασμάτων και τέλος την σύνθεση - καθορισμό προτάσεων. ‑αναλύει τον ορισμό της επιμόρφωσης και να τον διαφοροποιεί από τους ορισμούς της εκπαίδευσης και της μάθησης, ‑κατανοεί την αναγκαιότητα της επιμόρφωσης, ‑αναλύει τη σχέση της επιμόρφωσης με την αποτελεσματικότητα, την αποδοτικότητα, την επαγγελματική ανάπτυξη, ‑γνωρίζει τα βασικά στάδια σχεδιασμού ενός προγράμματος επιμόρφωσης, ‑ εφαρμόζει διάφορα μοντέλα, μορφές και μεθόδους επιμόρφωσης ακολουθώντας τις βασικές αρχές της εκπαίδευσης των ενηλίκων, ‑αναλύει τα εμπόδια μάθησης αλλά και τους παράγοντες εφαρμογής αποτελεσματικών προγραμμάτων επιμόρφωσης, ‑σχεδιάζει, οργανώνει και αξιολογεί προγράμματα επιμόρφωσης, αφού έχει γνωρίσει και μελετήσει αντίστοιχες θεωρητικές και πρακτικές μελέτες περίπτωσης. ‑συνεργάζεται, επικοινωνεί, αναπτύσσει επιχειρήματα, αναζητά τη γνώση, την αναλύει, τη συνθέτει, την παρουσιάζει και προβαίνει στη διάχυσή της.

Περαιτέρω πληροφορίες

Πλήρους Φοίτησης
Δια Ζώσης

Σχέση με την απασχόληση

Οι διπλωματούχοι του ΠΜΣ μπορούν να εργαστούν με σύμβαση ανεξαρτήτων υπηρεσιών ή σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς του ιδιωτικού ή δημόσιου τομέα ως σύμβουλοι σε εκπαιδευτικά - διοικητικά θέματα ή διευθυντικά στελέχη. Το Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών δεν αποτελεί τυπική προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος.

Απαιτήσεις Πρόσβασης/Δυνατότητες εξέλιξης

Οι κάτοχοι προσόντων που ανήκουν σε αυτόν τον τύπο δύνανται να απασχοληθούν είτε ως αυτοαπασχολούμενοι είτε σε θέσεις ευθύνης σε επιχειρήσεις και οργανισμούς στον ιδιωτικό ή στο δημόσιο τομέα.

Φορέας Χορήγησης

Πανεπιστήμιο Πατρών

Τύπος Προσόντος

Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης

Ονομασία

Ανώτατη εκπαίδευση

Σκοπός

Βασικός

Διάρκεια

μέχρι 2 έτη