Περαιτέρω πληροφορίες
Στόχος του Τ.Ε.Θ., σύμφωνα με το Φ.Ε.Κ. Ίδρυσης του Τμήματος Επιστημών της Θάλασσας (αρ. φύλλου 223/4.11.1997, ΠΔ 316, άρθρο 2), είναι «η καλλιέργεια και προαγωγή της Επιστήμης της Θάλασσας και η εκπαίδευση/ κατάρτιση νέων επιστημόνων ικανών»: α) να μελετούν και να κατανοούν τις φυσικές, χημικές, βιολογικές και γεωλογικές διεργασίες στο θαλάσσιο περιβάλλον για την εξαγωγή συμπερασμάτων που σχετίζονται με την εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών πηγών αυτού, β) να παρέχουν αφενός γνώσεις μηχανικής της θάλασσας για την κατανόηση της αλληλεπίδρασης μεταξύ θάλασσας και ανθρωπίνων κατασκευών που αφορούν το θαλάσσιο περιβάλλον (παράκτιες κατασκευές, πλωτά μέσα) και αφετέρου γνώσεις οικονομίας και νομοθεσίας των θαλάσσιων και παράκτιων δραστηριοτήτων για την κατανόηση των θεμάτων που σχετίζονται με αυτά.
Πιο συγκεκριμένα, οι στόχοι του Τμήματος μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:
• Καλλιέργεια και προαγωγή της γνώσης και της έρευνας σε θέματα του θαλάσσιου περιβάλλοντος, με έμφαση στις Φυσικές, Χημικές, Βιολογικές και Γεωλογικές Διεργασίες
• Εκπαίδευση και έρευνα σε θέματα Αλιείας, Αλιευτικής Διαχείρισης και Υδατοκαλλιεργειών
• Αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών και μεθοδολογικών εργαλείων για εκπαίδευση και έρευνα σε θέματα θαλάσσιων και παράκτιων εφαρμογών όπως: (α) Περιβαλλοντικές Μελέτες, (β) Τηλεπισκόπηση και τα Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (G.I.S.), (γ) Αριθμητική Προσομοίωση - Μοντέλα (γ) Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και διερεύνηση Περιβαλλοντικών επιπτώσεων Υποθαλάσσιων και Παράκτιων έργων και (δ) Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός και Ολοκληρωμένη Διαχείριση παράκτιων και θαλάσσιων περιοχών.
Tο Πρόγραμμα Σπουδών, που διαμορφώθηκε μέσα από μια σύγχρονη αντίληψη σπουδών με βάση τη διεθνή εμπειρία για τις θαλάσσιες επιστήμες, χαρακτηρίζεται από πολυεπιστημονική προσέγγιση και περιλαμβάνει:
• Βασικά μαθήματα υποδομής όπως τα μαθηματικά, η φυσική, η χημεία, η βιολογία και η γεωλογία που συμβάλλουν στη δημιουργία ενός ισχυρού προφίλ ‘θετικού’ επιστήμονα των αποφοίτων
• Μαθήματα (Θεωρία, Εργαστήρια και Ασκήσεις Πεδίου) στο σύνολο των γνωστικών αντικειμένων που περιλαμβάνουν οι θαλάσσιες επιστήμες. Ειδικότερα, αναπτύσσονται τα γνωστικά αντικείμενα των Θαλασσίων Διεργασιών (φυσικών, χημικών, βιολογικών, γεωλογικών) και των Αλληλεπιδράσεών τους, των Θαλασσίων Πόρων (π.χ. Αλιευτικής Διαχείρισης, Υδατοκαλλιεργειών) και των Θαλασσίων Εφαρμογών (Τηλεπισκόπησης, Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών, Παράκτιας Μηχανικής και Επιχειρησιακής Ωκεανογραφίας).
• Μαθήματα που προσφέρουν γνώσεις και δεξιότητες σε επιμέρους αντικείμενα που διευρύνουν τις προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης των αποφοίτων και πέραν του χώρου των θαλασσίων επιστημών. Ενδεικτικά αναφέρονται τα Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (Γ.Σ.Π.) και οι εφαρμογές τους, καθώς και οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.).
Σχέση με την απασχόληση
Οι απόφοιτοι του Τμήματος Επιστημών της Θάλασσας μπορούν να ασκήσουν, εφόσον το επιθυμούν, το επάγγελμα του Ιχθυολόγου. Με απλή αίτησή τους εγγράφονται στο Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΓΕΩΤΕΕ) και λαμβάνουν τη σχετική άδεια άσκησης επαγγέλματος (Ιχθυολόγου). Σημειώνεται ότι η απασχόληση ιχθυολόγου με αμοιβή είναι υποχρεωτική σε μονάδες ιχθυοκαλλιεργειών (Π.Δ. 344/2000, ΦΕΚ 297/Α), σε επιχειρήσεις παραγωγής ιχθυογενετικού υλικού, σε μονάδες μεταποίησης αλιευτικών προϊόντων, σε βιομηχανίες παρασκευής ιχθυοτροφών, σε ιχθυόσκαλες, καθώς επίσης και για τη σύνταξη μελετών επενδυτικών σχεδίων υδατοκαλλιεργειών, βάσει όσων προβλέπονται από το πιο πάνω Προεδρικό Διάταγμα «'Ασκησης επαγγέλματος Γεωτεχνικού».
Επίσης, οι απόφοιτοι του Τμήματος Επιστημών της Θάλασσας μπορούν να διορίζονται σε θέσεις φορέων του Δημοσίου Τομέα (Υπουργεία, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμίδας, όπως δήμους και νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις, Τοπικές Ενώσεις Δήμων και Κοινοτήτων - ΤΕΔΚ, οργανισμούς εποπτευόμενους από ΟΤΑ), και στον κλάδο ΠΕ Περιβάλλοντος (ΠΔ 50/2001, ΦΕΚ 39/Α).
Απαιτήσεις Πρόσβασης/Δυνατότητες εξέλιξης
Πρόσβαση σε αυτόν τον τύπο προσόντος έχουν όσοι έχουν ολοκληρώσει τουλάχιστον τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (επίπεδο 4).
Οι κάτοχοι προσόντων αυτού του τύπου έχουν πρόσβαση σε προγράμματα σπουδών του ίδιου επιπέδου ή επιπέδου 7 ή 8.
Τρόποι απόκτησης
Οι τίτλοι σπουδών αυτού του τύπου αποκτώνται μέσω του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος.